Friday, September 13, 2013

අන්තර්ජාලික පෞරුෂය, මරණය හා එහි නීත්යාලනුකූල භාවය.(Virtual Personality, Death and Its Legitimacy)

(Photo courtesy : http://media.bestofmicro.com)


අන්තර්ජාලික පෞරුෂය.


අන්තර්ජාලය අද අපට නැතිවම බැරි මෙවලමකි. 70 දශකයේ සීමිත වපසරියකින් ඇරැඹුණු මෙය 1991 ලෝක ව්‍යාප්ත පොදු ජාලයක් බවට පත්විය (World Wide Web). වසර 22 ක් වැනි කෙටි කාලයකදී ලෝකය සම්පූර්ණයෙන්ම වෙනස් කිරීමට මෙයට හැකිවීම සුවිශේෂ ය. ආහාර, ජලය, ඇඳුම් පැලැඳුම් වැනි මිනිස් මූලික අවශ්‍යතාවලට සම්බන්ධකතාව හෙවත් connectivity යන්න එකතු වූයේ අන්තර්ජාලය නිසා ලෝකයම විශ්ව ගම්මානයක් බවට පත්වීමෙනි. අද අන්තර්ජාලය නොමැතිනම් නූතන ලෝකය නොපවතින තරමට ම එය අපේ ජීවිතයට සමීප වී තිබේ.

අන්තර්ජාලය අපට ස්පර්ශ කරන්නට, දකින්නට හෝ භෞතික වශයෙන් විඳින්නට නොහැකි දෙයකි (virtual) . එම නිසාම අන්තර්ජාලයේ සැරිසැරීමේදි අපට අපේ භෞතික පෞරුෂයෙන් මිදී අතථ්‍ය පෞරුෂයක් (virtual personality) ගැනීමට සිදුවේ. බොහෝ විට නූතන අන්තර්ජාල සරන්නාගේ පෞරුෂය දෙබිඩි ස්වහාවයක් ගනී. තමාගේ සාමාන්‍ය අනන්‍යතාවයට වඩා හාත්පසින්ම වෙනස් සයිබර් අනන්‍යතාවයකින් අන්තර්ජාලය තුල ජීවත් වීමට අපට හැක. සමාජ හා වෘත්තික ජාල අඩවි (social and professional networking ), අන්තර්ජාලීය මූල්‍ය ගිණුම්, වෙබ් පෝටල (web portals and online forums) මෙන්ම සමහර ක්‍රීඩා ආදියේ ( Second Life etc … ) මේ දෙබිඩි පෞරුෂය හොඳින්ම නිරූපණය වීමට පුලුවන. ඔබ මා දිනපතා කියවන, ලියන බ්ලොග් අඩවි පවා සයිබර් අනන්‍යතාවකට මග පාදයි. Face book, Twitter, Google+, MySpace වැනි සමාජ ජාල අඩවි වල සයිබර් අනන්‍යතාව හා තමාගේ සජීවී අනන්‍යතාව හොඳින්ම දැකගන්න ට හැකි වන්නේ ඒවායින් අනෙකුත් පුද්ගලයින් හා සයිබර් අනන්‍යතා කරුවන් හා කෙලින්ම සම්බන්ධ වෙන බැවිනි. තමාගේ සැබෑ ජීවිතයෙන් බැහැරව අන්තර්ජාලයේ වෙනත්ම පුද්ගලයෙක්, වෙනත්ම පෞරුෂයක් ලෙස පෙනී සිටීමට බොහෝ දෙනා ප්‍රිය කරති.

ඒ මන්ද යත් තමාට රිසි ආකාරයට තම පෞරුෂය වෙනස් කිරීමට, තමාට නැති පෞරුෂයක් ආරෝපණය කර ගැනීමට ඇති පහසුව නිසාම ය. සමාජයත් සමග එක්වීමට නොහැකි කුලෑටි, බියසුලු පුද්ගලයා අන්තර්ජාලයේ වෙනස් පෞරුෂයකින් මහා දැවැන්තයෙක් ලෙස පෙනී සිටිය හැක. ශ්‍රී ලංකාවේ අන්තර්ජාලික සමාජය අතර "ෆේස්බුක් වීරයා" යන වදන ජනප්‍රිය වූයේ එහෙයිනි.

සයිබර් මරණ‍ය.


පුද්ගලයෙක් අන්තර් ජාලයේ සිටිනා කාලය තුල සාදාගන්නා අත්ථ්‍ය ලෝකයට (virtual world)ඔහුගේ සැබෑ මරණයෙන් පසුව කුමක් වේ දැයි ඔබ මොහොතකට සිතුවා ද ? ඔහුගේ භෞතික පෞරුෂය වියැකී යන මුත් අන්තර්ජාලය තිබෙනා තාක් කල් සයිබර් පෞරුෂය නම් ඒ ආකාරය ට ම නොනැසී පවතීවි. විශේෂයෙන්ම සමාජ ජාල වෙබ් අඩවි වල ගිණුම් ඔහු ජීවත් ව සිටි අවසාන දිනයේ තිබූ සැටියෙන්ම බවතීවි. අන් අයට ඔහුත් සමග ගනුදෙනු කිරීමටත් හැකි වේ. කෙනෙක් මරණයට පත් වූවත් සයිබර් අවකාශයේ ඒ පුද්ගලයා ජීවත් වීම ආන්දෝලනාත්මක කාරණයකි. ඔහුගේ සයිබර් ජීවිතයට ඇතුලුවීමට දන්නා මුරපද සියල්ලම ඔහුගේ මරණයත් සමගම වැලලී යාම නිසාම සයිබර් ජීවිතය ස්වාභාවික මරණයකට පත්කිරීම අපහසු වනවා. නීත්‍යානුකූලව කෙනෙකුගේ සයිබර් ජීවිතය සැබෑ ජීවිතයට සම්බන්ධ කිරීමට ක්‍රමයක් නොමැති වීම මීට ප්‍රධානම හේතුවයි. එනම් කෙනෙකුගේ අන්තර්ජාලික ජීවිතයට මරණ සහතිකය ලියා දීමට කිසිම කෙනෙකුට බලයත් නොමැති වීමයි. ඒ නිසාම රටක් නොමැති, පිළිගැනීමක් නොමැති සයිබර් පුරවැසියා අමරණීය වේ.

පුද්ගලයෙන් මිය ගිය හොත් ඔහුගේ සමීපතමයින්ට නීත්‍යානුකූල අයුරින් ඔහුගේ රහසිගත මූල්‍ය ගනුදෙනු හා අනෙකුත් පෞද්ගලික දේපල වලට අයිතිය කීමට හැකි වනවා සේම ඔහුගේ සයිබර් ජීවිතය හා සම්බන්ධව අයිතිය නීත්‍යානුකූලව ලබා දිය යුතු බව මගේ හැඟීමයි. ඒ මන්ද යත් ඔහු මිය ගියාටත් පසුව සයිබර් ජීවිතය හැක් කිරීමට හැකි අය සිටින නිසා ය. මිය ගිය පුද්ගලයෙකු ගේ අන්තර්ජාලීය ගිණුම් වල කොල්ලකා මරණකරුවා වලෙන් නැගිට්ටවීමට හැකි  හැකර් කරුවන් සිටින නිසා කෙනෙක් මියගිය හොත් භෞතික ජීවිතයට මෙන්ම අත්ථ්‍ය ජීවිතයට ද මරණ සහතිකය ලබා දීමට ක්‍රම වේදයක් සකස් කල යුතුය. මිය ගිය කෙනාගේ සමීපතමයින්ට ඔහුගේ සමාජ ජාල ගිණුම් හා අනෙකුත් තොරතුරු වල අයිතිය පැවරීමට හැකි නම් භෞතික මිනිසාගේ මෙන්ම සයිබර් මිනිසාගේ ද අවසන් කටයුතු සමීපතමයින්ට අවශ්‍ය පරිදි සිදු කල හැක. එමෙන්ම කෙනෙක් මිය යාමට පෙර අන්තිම කැමැත්ත ලිවීමේ දී තමාගේ සයිබර් ජීවිතයේ අයිතිය නීත්‍යානුකූලව පැවැරීමට ත් ක්‍රමයක් සම්පාදනය වෙන්නේ නම් අගනේ ය.


අන්තර්ජාලය සපයන සමාගම්, සමාජ ජාල හා අනෙකුත් අත්ථ්‍ය සේවා සපයන ආයතන හා රජයන් එක් වී සයිබර් පෞරුෂයට නීතිමය පිළිගැනීමක් ලබා දීම කාලීන අවශ්‍යතාවයකි. කෙමෙන් කෙමෙන් මිනිසා භෞතික ජීවිතයෙන් දුරස් වී අන්තර්ජාලීය ජීවිතයටක පුරුදු වන නිසාම සමාජ අවශ්‍යතාවයකට ප්‍රතිචාර දැක්වීමක් ලෙස ඒ පිළිබඳ සලකා බැලීම වැදගත් ය. ඊ ආණ්ඩු සංකල්පය ගැන දක්වන උනන්දුව තරමටම ඊ පුරවැසියා හෙවත් අන්තර්ජාලික පෞරුෂය පිළිබඳ සැලකිලිමත් වීම ඉදිරියේ දී ප්‍රයෝජනවත් වනු ඇත.

No comments:

Post a Comment